Close
Type at least 1 character to search
Back to top

cillesund.dk

Seks om dagen?

Vi kender vist alle sammen anbefalingen med 6 stk. frugt og grønt om dagen eller ”6 om dagen”, men hvad tæller enligt og hvorfor er noget bedre end andet?

Enligt burde det hedde 600g frugt og grønt om dagen, da det ikke tæller at spise 6 vindruer. Men hvorfor skal vi så spise så meget frugt og grønt? Jo, det handler egentlig om, at vi skal spise mere varieret for at få fyldt vores depoter op med forskellige vitaminer, mineraler og antioxidanter. Og det er egentlig så simpelt, at jo flere forskellige kilder vi får det fra, ja dets bedre har vores krop det altså. 

Men så er det, at vi lige skal huske at spise en del flere grøntsager end frugt. Anbefalingen lyder nemlig på, at ud af de 600g frugt og grønt, så må max. 300g være frugt. Det skyldes, at frugt indeholder frugtsukker, så selvom det er bedre for kroppen end almindeligt hvidt sukker, er det altså stadig sukker for kroppen. En anden ting der er vigtig at huske er, at bær faktisk tæller med under grønt selvom man skulle tro de hørte til under frugt. Det gør det altså noget nemmere for mig at nå de 600g om dagen.

Det du lige har læst henvender sig til voksne, for børn skal ikke have lige så meget frugt og grønt. For børn i alderen 4-10 år er anbefalingen, at de skal have 300-500g frugt og grønt om dagen, mens børn over 10 år skal have 600g frugt og grønt om dagen, ligesom voksne.

Hvad tæller ikke med i de 600g om dagen? 

  • Bønner og linser, da de indeholder for meget stivelse (OBS grønne bønner tæller med).
  • Nødder, da de indeholder for meget olie/fedt.
  • Tørret frugt, da de indeholder for meget sukker pr. 100g.
  • Kartofler, da der er for meget stivelse i (er i samme kategori som ris og pasta). Så nej dine franske kartofler og pomfritter tæller ikke som grøntsager.
  • Svampe, da de ikke indeholder nok vitaminer eller mineraler.

Og så er der lidt gråzoner, for avokado tæller enligt ikke som en grøntsag, da den indeholder rigtig meget fedt. Til gengæld har den mange af de gode egenskaber vi leder efter i grøntsager. Så ja, jeg vil sige avokado tæller med i de 600g frugt og grønt, men lad den ikke udgøre en for stor andel. Derudover, så er der juice, hvor du kan erstatte 100g af dine 600g frugt og grønt med 1 glas juice om dagen.

Hvad så med smoothies? 

Ja de tæller også med, men du skal være opmærksom på, at du ikke helt får alle de gode egenskaber fra frugt, bær og grøntsager med, når du blender dem. Det er dog en rigtig fin måde hvorpå, du nemt kan øge dit indtag af frugt og grønt (specielt bær og grøntsager) på.

Sundhedsfordelene ved at spise frugt og grøntsager:

  • Sænker totalt kolesterol og LDL-kolesterol 
  • Sænker blodtryk
  • Forebygger overvægt pga. større mætheds fornemmelse
  • Styrker kroppens eget immunforsvar
  • Stabilisere dit blodsukker, specielt de grove grøntsager

Hvad er grove grøntsager:

Grove grøntsager er grøntsager der indeholder mere end 2g kostfibre pr. 100g. Grove grøntsager omfatter rodfrugter (gulerod, pastinak, selleri, rødbede osv.), kål (broccoli, spidskål, hvidkål, blomkål, rødkål, grønkål osv.), ærter og grønne bønner.  

Post a Comment